Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Wernisaż wystawy / Robert Stolarczyk „Na początku był rysunek”

Wernisaż wystawy / Robert Stolarczyk „Na początku był rysunek”
📅 Data: czwartek, 5 maja 2022

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: Warszawa - Praga Północ, Stalowa 52 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Zapraszamy na nową odsłonę wystawy, która odbyła się na początku tego roku w Stacji Muranów.

Wystawa malarstwa Roberta Stolarczyka „Na początku był rysunek” składa się z prac pochodzących z dwóch serii „Zapis” oraz „Kompozycja: trzy kolory. Miasta”. Obrazy każdej z tych serii powstały na podstawie dawno wykonanych rysunków, które po latach zapomnienia zostały przeniesione na płótno. Pierwszy z nich, narysowany czarnym markerem na papierze w 1994 roku, został odnaleziony przeze mnie w teczce z moimi dawnymi pracami, w rodzinnym domu w Pruszkowie w lutym 2019 roku. Drugi zaś - tempera na kartonie - jest pracą wykonaną na zajęciach w ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi w 2018 roku.
Nie pamiętam, co zainspirowało mnie do narysowania czarno-białej grafiki w klasie maturalnej. Być może był to bardzo uproszczony, płasko przedstawiony schemat jakiegoś zapisu genetycznego. Po zamieszczeniu 19 lutego 2019 roku na Instagramie postu z tą grafiką, internauci zasugerowali m. in., że może zainspirowałem się „(...) wydrukiem perforowanym z dawnych komputerów”, czyli „(...) kartami perforowanymi do [komputera] Odry” lub „zabawą pipetą albo testem Elisa”. Jakkolwiek by było, ten motyw punktów/kropek tak mi się spodobał, że postanowiłem przenieść go w zmieniającej się formie na płótno. Rozedrgane, rytmicznie ułożone punkty przywodzą na myśl pewien system zapisu - stąd tytuł serii obrazów.
W drugiej ze wspomnianych prac, wykonanych temperą, zastosowałem kontrast symultaniczny, którego definicję sformułował francuski XIX-wieczny chemik Michel Eugene Chevreul. Kontrast symultaniczny oznacza, że sąsiadujące kolory wpływają na siebie jednocześnie i wzajemnie. W wyniku tego wpływu oko ludzkie zauważa większe różnice kolorów, niż różnice rzeczywiste, albo kolory identyczne widzi jako różne. W tym przypadku dwa identyczne prostokąty w tym samym kolorze magenta umieszczone na różnych tłach (czerwonym i zielonym) wydają się różnić od siebie. Odnosimy złudzenie, że jeden prostokąt jest jaśniejszy od drugiego i ma inny odcień, a nawet inny rozmiar. Na podstawie tej minimalistycznej, geometrycznej kompozycji powstał cykl obrazów. Choć zachowuję ten sam lub zbliżony układ i proporcje, kolejne warianty kompozycji ewoluują: zmieniam kolory, kształtuję fakturę, dodaję elementy przestrzenne (sznurek, włóczkę, drut, węgiel kamienny itp.) To doprowadziło do powstania cyklu obrazów "Miasta". Kolory każdego obrazu oraz elementy asamblażu nawiązują do barw flag oraz charakterystycznych cech, z których dane miasto słynie.
Rober Stolarczyk

Wstęp: wolny
Wernisaż wystawy: 5 maja (czwartek) 2022
Start: 19:00
Miejsce: Żywa Galeria Stalowa 52
Adres: Stalowa 52, Warszawa
Wystawa czynna: od poniedziałku do niedzieli w godz. 10.00-21.00
Kuratorka Anna Madejska

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Praga Północ lub w kategoriach: wystawa
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
☕ Postaw kawę