Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Romskie herstorie. Spotkanie z Małgorzatą Mirgą-Tas, Wojciechem Szymańskim, Joanną Warszą w Zachęcie

Romskie herstorie. Spotkanie z Małgorzatą Mirgą-Tas, Wojciechem Szymańskim, Joanną Warszą w Zachęcie
📅 Data: sobota, 04 czerwca 2022

⌚ Godzina rozpoczęcia: 12:30

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, pl. Małachowskiego 3 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


🏛️ Plac przed Zachętą (w przypadku brzydkiej pogody: sala kinowa)

Zapraszamy do Zachęty na spotkanie z Małgorzatą Mirgą-Tas, autorką wystawy „Przeczarowując świat” w Pawilonie Polskim na Biennale Sztuki 2022 w Wenecji oraz kuratorami — Wojciechem Szymańskim i Joanną Warszą. Będzie to pierwsze w Warszawie otwarte dla publiczności spotkanie z zespołem autorskim. Rozmowa będzie okazją aby wspólnie z artystką „przejść przez pałac obrazów", poznać ukryte w tkaninach symbole i znaczenia, a także usłyszeć herstorie i przywracaną przez artystkę opowieść o romskiej społeczności.

❇️ Spotkanie poprowadzi Karolina Stankiewicz-Kwiatkowska — kulturoznawczyni, dziennikarka, propagatorka kultury romskiej, redaktorka naczelna pierwszego pisma romskiego „RROM-PO-DROM”, która od ponad 22 lat prowadzi społeczne, polityczne i prawne działania rzecznicze na rzecz społeczności romskiej.

Małgorzata Mirga-Tas jest pierwszą w ponad 120-letniej historii weneckiego Biennale romską artystką reprezentującą narodowy pawilon. Polsko-romska artystka i aktywistka w swojej twórczości kwestionuje dyskryminujące stereotypy i prezentuje wnikliwy, pozbawiony uprzedzeń obraz romskiej społeczności oraz zwraca uwagę na rolę, jaką w historii Romów odegrały kobiety. Prezentowana w Pawilonie Polskim wystawa jest próbą odnalezienia miejsca romskiej społeczności w europejskiej historii sztuki. W przestrzeni Pawilonu artystka zaprezentowała instalację z dwunastu monumentalnych tkanin nawiązujących do „kalendarzowego” cyklu fresków z Palazzo Schifanoia w Ferrarze — jednego z najbardziej tajemniczych budynków w historii architektury europejskiej. Projekt, który zwyciężył w konkursie zorganizowanym przez Zachętę — Narodową Galerię Sztuki został zaproponowany przez Wojciecha Szymańskiego i Joannę Warszę.
Wystawie towarzyszy katalog w polskiej i angielskiej wersji językowej, w którym obok tekstów kuratorów znajdą się eseje zaproszonych pisarzy — Ali Smith i Damiana Le Basa, uczonej Ethel Brooks, a także wiersze Teresy Mirgi i Jana Mirgi.

🔸 Małgorzata Mirga-Tas, polsko-romska artystka i aktywistka. W swoich pracach podejmuje problematykę antycygańskich stereotypów, budując afirmatywną ikonografię społeczności romskich. Ukończyła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2004). Jej prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, między innymi: 11. Berlin Biennale (2020), Biennale Art Encounters w Timiszoarze (2019, 2021), 3. Autostrada Biennale w Prizrenie (2021), w Morawskiej Galerii w Brnie (2017), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2020), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2020), Rautenstrauch-Joest-Museum w Kolonii (2021). Mieszka i pracuje w Czarnej Górze na Spiszu.

🔸 Wojciech Szymański, historyk i krytyk sztuki, niezależny kurator. Adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, autor kilkudziesięciu artykułów naukowych, redaktor i autor książek i katalogów wystaw, kierownik i wykonawca w licznych polskich i międzynarodowych projektach badawczych, od 2019 roku redaktor naczelny rocznika „Ikonotheka”. Jest kuratorem kilkudziesięciu wystaw w Polsce i zagranicą; od wielu lat specjalizuje się we współczesnej sztuce romskiej i jej obiegu w globalnym świecie sztuki. Wraz z Małgorzatą Mirgą-Tas zrealizował wystawy: Kali Berga (Kraków 2016, Berlin 2017), Prawo spojrzenia (Kraków 2018), 29. Ćwiczenia ceroplastyczne (Orońsko 2020), Wyjście z Egiptu (Białystok 2021). Jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Mieszka w Krakowie.

🔸 Joanna Warsza, dyrektorka programowa studiów kuratorskich CuratorLab na Uniwersytecie Konstfack w Sztokholmie oraz kuratorka niezależna. Ostatnio współkuratorka, wraz z Övül Ö. Durmusoglu, Die Balkone w Berlinie, 3. Autostrada Biennale w Kosowie i festiwalu Survival Kit w Rydze. Wcześniej dyrektorka artystyczna Public Art Munich 2018, kuratorka pawilonu Gruzji na 55. Biennale Sztuki w Wenecji, Biennale w Göteborgu, Programu Publicznego na Manifesta 10 w Petersburgu, oraz współkuratorka, na zaproszenie Artura Żmijewskiego, 7. Berlin Biennale. Ostatnio opublikowała Red Love. A Reader on Alexandra Kollontai (wraz z Marią Lind and Michele Masucci; 2020), oraz I Warren Niesłuchowski też tam był. Gość-Inny (wraz z Siną Najafi; wyd. przez Cabinet Books i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2020). Pochodzi z Warszawy, mieszka w Berlinie.

🔸 Karolina Stankiewicz-Kwiatkowska, redaktorka naczelna pierwszego pisma romskiego „RROM-PO-DROM”. Kulturoznawczyni, dziennikarka, była reporterka telewizji regionalnej, propagatorka kultury romskiej, trenerka wielokulturowości i antydyskryminacyjna, właścicielka firmy szkoleniowej. Od ponad 22 lat prowadzi społeczne, polityczne i prawne działania rzecznicze na rzecz społeczności romskiej. Współpracuje z Centralną Radą Romów w Polsce i Światową Unią Romów. Była ekspertką do spraw edukacji i rzeczniczką prasową organizacji działającej na rzecz Romów -European Roma and Travelers Forum afiliowanej przy Radzie Europy. Jest ekspertką, konsultantką międzykulturową dla administracji państwowej, samorządów, a także wielu organizacji lokalnych i międzynarodowych.

---
📷 zdjęcie: Zespół autorski podczas inauguracji wystawy w Pawilonie Polskim, kwiecień 2022. Od lewej: Wojciech Szymański, Małgorzata Mirga-Tas, Joanna Warsza. Foto: Daniel Rumiancew.

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach: spotkanie
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
☕ Postaw kawę