Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
reklama
reklama
Wystawa i aukcja Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
„Na wschód od byłego Muru Berlińskiego i na zachód od Wielkiego Muru Chińskiego” – tymi słowami Slavs and Tatars określają swoje zainteresowania artystyczne. W skład kolektywu wchodzą anonimowi artyści rozproszeni po całym świecie. Działają pod nieformalnym przewodnictwem Payama Sharifi oraz Kasi Korczak. Jednym z ważniejszych obszarów ich działań jest język jako „nośnik humoru, zamętu i nieoczekiwanych znaczeń”. Dowodem na to jest prezentowana na wystawie praca „Kitab Kebab (Homo Divisus)”. Instalacja składa się z zestawu książek nadzianych na tradycyjny rożen. Lektury zostały starannie wyselekcjonowane przez Slavs and Tatars. Przegląd otwiera „Homo divisus” Konrada Fiałkowskiego. Książka opowiada historię człowieka, który uległ wypadkowi samochodowemu i po wielu latach spędzonych w hibernacji powraca do życia. Zestaw książek wybrany przez grupę ma symbolizować „przekrój” przez dziedziny i narracje wiedzy.
Kontrowersje nie są obce również innemu artyście, którego praca pojawi się na wystawie. Formy przedstawione na obrazie Piotra Janasa przypominają ludzkie narządy wewnętrzne, płyny ustrojowe i różne części ciała. Kontrastują one z twardymi, przypominającymi maszynę mechanizmami. Widz ma wrażenie, że przedstawione na obrazie „tkanki” są przebijane. Ból i cierpienie nabierają abstrakcyjnego charakteru. Efekt pozornego ranienia podkreślają kolory nasyconego różu i soczystej czerwieni, zaakcentowane mocnymi i gwałtownymi pociągnięciami pędzla. Piotr Janas miał swoją indywidualną wystawę w londyńskim Institute of Contemporary Arts. Ważną inspiracją są dla niego dzieła surrealistów. W sposób niezwykły dowodzi temu prezentowany na wystawie obraz, na którym piękno ociera się o estetykę kiczu.
Duże emocje towarzyszą też pracom Piotra Uklańskiego. Zasłynął on kilkoma kontrowersyjnymi projektami m.in. cyklem „Naziści” oraz artystycznym westernem „Summer Love”, w którym zagrał sam Val Kilmer. Uklański stworzył również słynną serię obrazów, których podstawową cechą są czerwone plamy farby pokrywające białe płótna. Jeden z nich zatytułowany „Untilted (Granuloma)” pojawi się w DESA Unicum. Pozornie abstrakcyjna kompozycja nawiązuje do zjawiska znanego ze świata medycyny. Jest to widok komórek układu immunologicznego obserwowanych pod mikroskopem, a właściwie ich szczególny układ będący oznaką stanu zapalnego. W swojej pracy Uklański odwołuje się również do polskich barw narodowych. Zmitologizowane w narodowej historii wydarzenia, takie jak powstanie warszawskie czy bitwy z udziałem Legionów Polskich Józefa Piłsudskiego są dla niego niczym innym, jak tylko przelewaniem krwi.
Na wystawie oraz aukcji w największym polskim domu aukcyjnym DESA Unicum (przy Pięknej 1A w Warszawie) zaprezentowana zostanie również twórczość innych, najważniejszych współczesnych artystów m.in. Mirosława Bałki, Zbigniewa Libery, Wilhelma Sasnala, Agaty Bogackiej, Moniki Szwed, Radka Szlagi, Aleksandry Waliszewskiej i Normana Leto.
Wystawa „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 15-23 czerwca 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 23 czerwca 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach:
wystawa
reklama
Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie